onsdag 25 januari 2012

Streckstrider och poäng-panik

Just nu befinner sig elitserien i ett underbart läge. Sedan en tid tillbaka har streckstriden satt igång på riktigt och varenda lag lägger i högsta möjliga växel för att få de där sista poängen som kan avgöra om man kommer till slutspel eller kanske till och med får kvala - för så jämn är elitserien just nu. Visst, Timrå ligger såklart hjälplöst sist och lag som Skellefteå och Brynäs är självklara slutspelslag, men någonstans där stannar det. Sedan är det inte lika självklart längre.

Jag får ihop det till runt 8 lag av 12 som just nu kämpar stenhårt för varje poäng för att hålla sig på rätt sida av strecken. Jag har sett ett Linköping som efter ett tränarbyte fått rejäl islossning och gjort mål på mål trots att man innan haft det fruktansvärt svårt att få in pucken i kassen. Jag ser ett Modo som höjt ribban det där behövliga snäppet och som kommit in i sitt spel på riktigt, och som nu är en given kandidat till slutspel. Jag ser även ett hårt skadedrabbat Växjö som blivit fruktansvärt bra defensiva, och som har en stor möjlighet att få spela slutspel senare. Och jag kan fortsätta längre, men jag stannar här.


Det är med andra ord nu som elitserien är i sitt roligaste skede rent hockeymässigt och det ska bli fantastiskt spännande att se hur tabellen kommer se ut om några omgångar, för i nuläget är det helt omöjligt att sia kring det. Personligen tror jag Djurgården får det svårt att ta sig till slutspel. Då tror jag mer på lag som Linköping och Modo, till exempel. Tycker att Modo har kommit in i ett för bra flyt för att de inte ska lyckas hela vägen. För Linköpings del känner jag lite samma sak. Tränarbytet och att man börjar gjort mål har gett både energi och mersmak och spelarmässigt är Linköping ett givet slutspelslag.


Vilka gör Timrå sällskap i kvalserien då? Det gör Djurgården. Baserat på att alla andra lag känns hetare och bättre, helt enkelt.


/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar