söndag 15 april 2012

Intervju

Magnus gjorde en kort intervju med en supporter vid namn Mattias Olsson för att få höra hans åsikter kring några frågor som rör supporterskap. Mattias är 19 år och bosatt i Ljusdal och har flera år på nacken som Modo-supporter. Hans intresse kring klubben är väldigt stort.


1. Du håller alltså på Modo, hur länge har du gjort det?
2. Vad är det bästa med att vara supporter?
3. Vad är det sämsta med att vara supporter?
4. Vad tycker du utgör en supporter?
5. Vad anser du om att supportrar ofta kan få ett dåligt rykte kring sig?


1. Jag började faktiskt hålla på Modo när jag var ungefär 7-8 år, alltså har jag varit Modo-it i över 10 år nu. Det började med att ett par kompisar i skolan höll på Modo, och jag gillade laget med allt vad det innebär, och därifrån har mitt supporterskap skapats och utvecklats.


2. Det bästa med att vara supporter är samhörigheten, kamratskapet och engagemanget runt och för laget. Känslan att hålla på ett lag värmer i kroppen, något som alltid finns där, och aldrig sviker, en trygghet i livet helt enkelt. Människor kommer och går, men Modo består. Att vara supporter är en stor del av livet, sen finns det givetvis olika grader av supporterskap.


3. Det enda dåliga med att vara supporter är egentligen det lidande och den besvikelse man känner när laget förlorar, går dåligt och spelet inte ser ut som det borde. Det är väldigt många kvällar som man varit extra deppig efter förluster, frustration och besvikelse är ibland stor..


4. Vad som utgör en supporter är en svår fråga i min mening. Det finns såklart olika grad av supporterskap. Att vara en äkta supporter innebär att man stöttar laget i alla lägen, det finns inte direkt några kriterier, men man känner själv om supporterskapet är geniunt. Likt mycket annat här i livet, känner man om det är äkta.


5. Jag vet inte om jag håller med om påståendet helt. Den stora massan supportrar har bra rykte och sköter sig, men i alla grupper finns det människor som inte sköter sig och svärtar ner ryktet på den stora skaran. Dock kan jag ifrågasätta att kalla en sådan person för "supporter", eftersom denne förstör för klubben, och bara skapar problem. Det är okej att visa och uttrycka ilska, men inte så att det missgynnar laget, och övriga supportrar, och människor som gillar att gå på sport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar