tisdag 3 januari 2012

Sparkade tränare och kriser


  • Timrå IK är i en krissituation. Man har, trots uppryckningen som ägde rum där ett tag, säkrat sig fast på en tolvte plats och det finns egentligen ingenting som talar för att man ska undvika kvalserien i år. Tränarparet har avgått eller fått avgå, tränare Per-Erik Johnsson hävdar att han själv lämnat sin post och ledningen hävdar att de gjort sig av med honom. Ett bra beslut tror jag. Perre skulle nog vara perfekt som assisterande tränare i ett lag, med sina starka sociala band till sina spelare, men jag tror inte att han har den kompetens som krävs för dagens Timrå. Man behöver en tränare som kräver 110% av spelarna, en som kan lägga upp spelet så att man på något sätt kommer ur det mönster man fastnat i och sist men inte minst en tränare som har ett stort hjärta för klubben. Det tror jag gör mycket.

  • Perra själv hävdade att han inte kommer längre med detta lag, och så mycket bättre än det kan man nog inte uttrycka det. Jag tycker inte att Perra är en dålig tränare på något plan, men att han inte har tillräckliga kunskaper för att leda ett lag som detta kan nog klassas som fakta. Och med ett lag som detta menar jag givetvis att Timrå är det sämsta laget i elitserien rent spelarmässigt, byggt på ratade spelare och helt utan egna produkter. 

Ersättarna för Perra kom snabbt, även om lösningen är ganska temporär. Det blev en trio innehållandes Anders Karlsson (Anton Landers pappa), Thord Johansson och Henrik Stridh. En ytterst intern lösning på tränarproblemet, men inte så dum tycker jag. Alla tre är lite av doldisar i föreningen, som till exempel tränare för juniorer. Ingen av dem har någonsin lett ett A-Lag, och då är det nog bra att man är tre stycken så att man kan hjälpas åt med coachandet och taktiken. Tills vidare är detta alltså en bra lösning tycker jag, för nu kanske man har lite pengar att värva någon ny spelare för istället, något som jag tror bidrar otroligt mycket, för i grund och botten är det svårt att bygga något ur en svag trupp. Och för guds skull, sparka floppen Pikkarainen! Han kostar mellan 200.000 och 300.000 i månaden, men presterar inte ens för en fjärdedel av vad han får betalt.

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar